fredag den 28. oktober 2011

Fra papir til porcelæn



Og så lige om mit seneste legehjørne - waterslide decals.

Jeg husker fra min barndom hvordan min mor overførte fine retroblomster på fliserne i badeværelset med noget papir hun lagde i blød i vand, hvorefter blomsterne løsnede sig fra papiret og hun kunne sætte blomsterne fast på fliserne.

Jeg har efter en del søgen endelig fundet et sted hvor man kan købe Waterslide transfer papir, så jeg selv kan lave motiver til overføring.

Det er bare død smart. Man tager et stk. waterslidepapir. Prineter det motiv man gerne vil have overført til en anden overflade. (papiret fås bådse til Jetink og laser printere) Så skal der lakeres med en spraylak, motivet klippes ud, lader det ligge i vandet i 2 minutter og vupti. Nu er dit eget motiv klar til at blive fastsat på den ønskede overflade.

Her har jeg dekoreret en lille skål med hjemmeproduceret waterslide decal.

Det har dog alligevel vist sig som en lidt omstændig proces, som kræver lidt træning. Men måske jeg snart får knækket koden og finder det perfekte resultat.

Jeg håber at jeg bliver så ferm til det her så julegaveproduktionen kan implementeres.

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Jeg kan ikke finde det papir du taler om, på dit link. Har du mon et direkte link til produktet?

    SvarSlet
  2. Et par spørgsmål mere.
    Kan porcelænet tåle at blive vasket bagefter?
    Du taler om, at det skal have spraylak, hvornår og hvordan skal det foregå?

    SvarSlet
  3. Hej Lotte

    Her er et direkte link:
    https://www.craftycomputerpaper.co.uk/decal-paper-c553/inkjet-water-slide-decals-c562

    Det tåler ikke maskinopvask men kan godt klare opvask i hånden hvis du er lidt nænsom

    Spraylak fungerer ligesom spraymaling og skal sprayes på papiret når du har printet de motiv du vil overfører. Det går at der kommer ligesom en blank gennemsigtig coating på papiret, som gør at du kan overføre motivet til den ønskede overflade. Der skal et ok lag på, men ikke for tyndt, da det så er svært at arbejde med når det løsner sig fra papiret, men heller ikke for tykt, da det så knækker. Men prøv dig lidt frem - det kræver lige et par gange før man finder balancen.

    Alternativt kan du købe noget tranfer papir som bare skal klippes ud og sættes på: https://www.craftycomputerpaper.co.uk/decal-paper-c553/transfer-sheets-transfer-medium-c557/crafty-computer-paper-glaze-transfer-sheets-p11217

    SvarSlet